平成15年度研究報告 VOL.53  
研究

 VR技術を用いたクレイアニメーション制作システムの開発
 電子情報部 ○米沢裕司 漢野救泰 橘泰至 中野幸一

 VR(バーチャルリアリティ)技術を用いて,クレイアニメーションを制作するためのシステムを開発した。本システムでは,粘土で作成した人形の3次元形状をコンピュータ内に取り込み,直感的な操作により,その形状の変形を行うことができる。また,形状の補間や,写真データとの合成,画面の取り込み等が可能である。従来,クレイアニメーションを制作する際には,手作業による変形と写真のコマ撮りが必要であり,制作には長い時間を要していたが,本システムを用いることにより簡単かつ迅速にクレイアニメーションを制作することができる。

キーワード
  VR,クレイアニメーション,形状変形,触覚



 Development of a Clay Animation System Using Virtual Reality Technology
 Yuji YONEZAWA, Sukeyasu KANNO, Yasushi TACHIBANA and Kouich NAKANO

We developed a clay animation system using virtual reality technology. The system can scan the 3D shape of a clay character into a computer. The scanned shape can be modified by intuitive operation. The system can also interpolate shapes, combine shape data and photo data, and capture images. It facilitates the production of clay animations, whereas the conventional method requires time-consuming manual modification and stop-motion photography.

Keywords
  VR, clay animation, deformation, haptic sense


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