平成13年度研究報告 VOL.51  
研究

 VRを用いた伝統工芸品試作システムの開発
 米沢裕司・中野幸一・漢野救泰・林克明

VR(バーチャルリアリティ)を用いることにより,伝統工芸品の試作や外観シミュレーションをコンピュータ上で行うシステムを開発した。システムでは,新たに開発した触覚入力装置を用いることで,手指の位置や指の広げ具合,力の掛け具合などを検知し,これらに応じて画面上の伝統工芸品を造形することができる。またシステムでは立体映像を表示することが可能で,液晶シャッター眼鏡を用いることによりコンピュータ画面上の伝統工芸品が目の前にあるかのように見え,高い臨場感で形状の確認を行うことが可能である。本システムを使用することで,専門技術がなくても,押す,引っ張るといった直感的な動作で伝統工芸品の造形ができ,商品開発の簡略化や時間の短縮が図られる。
キーワード
  バーチャルリアリティ,伝統工芸品,触覚,立体映像



 Development of a System for Trial Manufacturing of Traditional Crafts using Virtual Reality
Yuji YONEZAWA, Kouichi NAKANO, Sukeyasu KANNO and Katsuaki HAYASHI

We developed a system for trial manufacturing and visual simulations of traditional crafts using virtual reality. By using a touch input device that was newly developed for the system, the system can detect information such as positions of fingers, how extended are fingers, and how much do the forces exert. The shape of the traditional craft on the computer monitor screen is altered in response to this information. In addition, by putting on liquid crystal shutter glasses, the traditional craft on the computer monitor screen looks as if it is in the presence of the user. Therefore, users can check the shape with high realism. The system allows users to build a prototype of traditional crafts through intuitive actions such as push and pull. The system can simplify design process and shorten designing time.
Keywords
  virtual reality, traditional craft, sense of touch, 3-D image


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